मुंबईकरों की यात्रा को सुखदायी बनाने वाली
कोस्टल रोड
अंतरराष्ट्रीय स्तर के मुंबई शहर की भागदौड़ भरी जिंदगी में समय और ईंधन की बचत करना बेहद जरूरी है। बृहन्मुंबई महानगरपालिका द्वारा बनाए जा रहे कोस्टल रोड (दक्षिण) का एक हिस्सा यातायात के लिए खोला जा रहा है और यह सड़क समय की बचत के साथ-साथ यातायात की भीड़ और प्रदूषण को कम करके मुंबईकरों की यात्रा को आरामदायक बनाने में महत्वपूर्ण भूमिका निभाएगी।
देश की आर्थिक राजधानी के रूप में जाना जाने वाला मुंबई भारत में अंतरराष्ट्रीय स्तर का एक प्रमुख शहर है। दक्षिण मुंबई का इलाका व्यापारिक उद्यम की दृष्टि से महत्वपूर्ण माना जाता है। सात द्वीपों से बनी मुंबई की भौगोलिक सीमा उत्तर से दक्षिण तक फैली हुई है, इसलिए देश के मुख्य भाग से जुड़ी दो मुख्य सड़कें भी उत्तर-दक्षिण दिशा में बनाई गईं थी। स्वाभाविक रूप से इन सड़कों पर ट्रैफिक जाम एक नियमित बात थी। हालांकि पिछले कुछ वर्षों से इन सड़कों के पूरक के रूप में बनाई जा रही नई सड़कों के कारण यातायात की गंभीर समस्या कम होने लगी है। हाल ही में शुरू किए गए 'अटल सेतु' के बाद अब सोमवार से यातायात के लिए खोली जा रही मुंबई कोस्टल रोड परियोजना (दक्षिण) इसमें महत्वपूर्ण भूमिका निभाएगी।
परियोजना के लाभ
कोस्टल रोड से लगभग 70 प्रतिशत समय और 34 प्रतिशत ईंधन की बचत होगी। ईंधन की बचत से प्रति वर्ष काफी विदेशी मुद्रा की भी बचत होगी। ध्वनि और वायु प्रदूषण कम होगा। लगभग 70 हेक्टेयर हरित क्षेत्रों के निर्माण से प्रदूषण को कम करने और मुंबईकरों के जीवन की गुणवत्ता में सुधार करने में मदद मिलेगी। इस हरित क्षेत्र में साइकिल ट्रैक, सार्वजनिक पार्क, जॉगिंग ट्रैक, ओपन सभागार आदि प्रस्तावित हैं। यह कोस्टल रोड अन्य सड़कों पर यातायात की भीड़ को कम करने में मदद करेगी और सुरक्षित व गतिशील यात्रा को सक्षम बनाएगी। मुंबईकरों को समुद्र के किनारे एक अतिरिक्त घूमने की जगह मिलेगी।
परियोजना की विशेषताएं
मुंबई कोस्टल रोड परियोजना (दक्षिण) दक्षिण मुंबई में प्रिंसेस स्ट्रीट फ्लाईओवर से बांद्रा वर्ली सी लिंक के वर्ली छोर तक होगी। इस सड़क की लंबाई 10.58 किमी है। इस सड़क पर दोनों तरफ लेन की संख्या चार होगी। टनल में दोनों तरफ तीन लेन होगी। पक्की सड़कों की लंबाई 4.35 किमी है। पुल की कुल लंबाई 2.19 किमी है। मालाबार हिल के नीचे बनी समांतर दोनों टनल में से प्रत्येक की लंबाई 2.072 किमी है। इसका आंतरिक व्यास 11 मीटर है। इसका कुल भराव क्षेत्र 111 हेक्टेयर है और इसमें 15.66 किमी की लंबाई के साथ तीन इंटरचेंज होंगे। यहां 7.5 किमी. लंबा नया फुटपाथ है और बस यातायात के लिए एक समर्पित लेन है। समुद्री लहरों से बचाव के लिए 7.47 किमी. लंबी समुद्री तट रक्षक दीवार होगी। इस परियोजना में अमरसंस, हाजी अली, वर्ली डेयरी, थडानी जंक्शन, वर्ली में पार्किंग सुविधाएं प्रदान की जाएंगी। इस परियोजना को मई 2024 तक पूरा करने का लक्ष्य है। इस परियोजना का कार्य प्रगति पथ पर है और 25 फरवरी तक इसकी भौतिक प्रगति 85.91 प्रतिशत और आर्थिक प्रगति 81.19 प्रतिशत हो गई है। टनल की खुदाई का काम 100 प्रतिशत पूरा हो गया है और पुनर्निर्माण (रिक्लेमेशन) का काम 98 प्रतिशत पूरा हो चुका है। समुद्री दीवार बनाने का काम भी पूरा होने को है और इंटरचेंज का काम 87 फीसदी और पुल का काम 85 प्रतिशत पूरा हो चुका है.
टनल की विशेषताएं
कोस्टल रोड पर पहली टनल की खुदाई जनवरी 2021 में शुरू की गई थी। टनल का काम जनवरी 2022 में पूरा हुआ। दूसरी टनल की खुदाई अप्रैल 2022 में शुरू हुई और टनल मई 2023 में पूरी हुई। टनल में 375 मिमी. आग से बचाव के उपायों के तहत मोटी कंक्रीट की परत लगाई गई है और उस पर अग्निरोधक फायरबोर्ड लगाए जा रहे हैं। आपातकालीन निकासी के लिए हर 300 मीटर पर छोटे टनल के साथ भारत में पहली बार सैकार्डो वेंटिलेशन सिस्टम की व्यवस्था की गई है। उपयोगिता सेवा के लिए दोनों टनल में युटीलिटी बक्से की व्यवस्था की गई है। समांनतर टनल के लिए एक अद्यतन यातायात प्रबंधन नियंत्रण प्रणाली की व्यवस्था की जा रही है।
परियोजना की लागत
मुंबई कोस्टल रोड की कुल निर्माण लागत 13983.83 करोड़ रुपए होने की उम्मीद है। इसमें अन्य आकस्मिक लागतों के साथ 9383.74 करोड़ रुपए की वास्तविक निर्माण लागत शामिल है।
अन्य विशेषताएं
कोस्टल रोड परियोजना की टनल को खोदने वाली बोरिंग मशीन (टीबीएम) द्वारा खोदी गई भारत की सबसे बड़ी व्यास वाली सुरंग (12.19 मीटर व्यास) है। भारत में पहली बार सड़क परिवहन सुरंग में सैकार्डो वेंटिलेशन सिस्टम की योजना बनाई गई है। साथ ही भारत में पहली बार सिंगल कॉलम पाइल फाउंडेशन का उपयोग करके पुलों का निर्माण किया गया है। एक ही प्रोजेक्ट में सड़कें, पुल, ऊंची सड़कें, अंडरपास, ढकी हुई सुरंगें, समुद्र और पहाड़ी के नीचे सुरंगें, हरित क्षेत्र बनाए गए हैं। परियोजना में कोरल का स्थलांतर और अस्तित्व बनाए रखने का काम सफलतापूर्वक किया गया है।
कुल मिलाकर समय और ईंधन की बचत के साथ ट्रैफिक समस्या और प्रदूषण को कम करके मुंबईकरों के दैनिक जीवन को बेहतर बनाने में यह कोस्टल रोड महत्वपूर्ण भूमिका निभाएगा। यह सुनिश्चित।
000
The Coastal Road will definitely
make the travelling comfortable
for the
Mumbaites
1 Travelling time, fuel cost will be saved
1 Pollution will be curbed
1 Traffic congestion will be overcome
1 Mumbaites to heave a sigh of relief
1 Number of ‘First Time’ feature makes it unique
It is obviously a matter of priority for the internationally famed Mumbai Metropolitan to save time and fuel and the Mumbai Coastal Road is going to bring this to reality. One side of the Mumbai Coastal Road (South), constructed by the BrihanMumbai Municipal Corporation is going to be opened for transportation and besides saving the time and fuel, the problem of pollution and the traffic congestion will also be lessened. This will definitely be instrumental in making the travelling of the Mumbaites comfortable and they will heave a sigh of relief.
The Mumbai Metropolitan city, considered as the financial capital of the nation is a significant megalopolis of International standard; especially the areas in Southern Mumbai are considered important for trade and business. The geographical extension of Mumbai, formed by seven Island, has disseminated from north to south and the two prime roads connecting many important parts of the nation were also constructed in the north south direction. Obviously inevitable traffic jams had been a regular occurrence on this route. But in the last few years, as the new supplementary roads started coming up, the problem of traffic on this route has declined to a larger extent. The recently started Atal Setu and now the MCRP- Mumbai Coastal Road Project (South,) which is going to be opened on Monday will be playing an important role in many aspects.
1 Advantages of the ambitious project
The Coastal Road is going to save an estimated 70 percent of the travelling time in addition to 34 percent of fuel. This will also have a positive effect on foreign currency and at the same time, the noise and air pollution will also be curbed. About 70 hectares of the Green cover will be generated which will help in controlling environmental pollution. This will definitely give a lift in the lifestyle of the Mumbaikars.
Proposals of bicycle tracks, public parts, jogging track and open theatre are on the cards in this Green cover. This road will also help to curtail the traffic on other roads and in turn, people will have a good time travelling with speed and safety. The Coastal Road is also going to make available an additional Promenade to the inhabitants of this metro- city.
1 Salient features of the project
The Mumbai Coastal Road project (South) will be starting from the Princess Street flyover in South Mumbai and reach the Bandra Worli Sea Link- Worli end. The road is 10.58 km long and four lanes are prepared on each side of the road whereas in the tunnel there will be 3 lanes on each side. The length of the paved roads is 4.35 km and the total length of the flyover is 2.19 km. The length of the twin -tunnel passing under the Malabar Hills is 2.072 km each and the internal diameter is 11 meters. The total reclamation area is 111 hectares. There are three interchanges which are 15.66 km long. The new side -walks are 7.5 km long and a dedicated lane has been provided for the commuting of buses. A 7.47 km long sea coast guard wall is constructed for protection against the sea waves. The parking facilities will be available for this project at the Amar sons, Haji Ali, Worli Dairy, Thadani Junction and Worli.
The target of completion of this project is set as May- 2024. The construction work is in progress and the physical progress till 25th February was 85.91 percent whereas the economic progress was 81.19 percent. The excavation of the tunnel was cent percent completed and 98 percent work of reclamation had been done. The work of erection of the protection wall is nearing completion and 87% of the work of interchange is over whereas 85 p.c. of the bridges are completed.
1 Speciality of the tunnel
The excavation of the first tunnel on the Coastal Road started in January 2021 and was completed by January 2022. The work of the second tunnel was taken up in April- 2022 and lasted till 2023. A 375 mm thick concrete lining has been applied in the Tunnel and the fire proof -fire boards have been installed on these lines under the measures of fire prevention. It was for the first time in India that Saccardo nozzles, also known as Saccardo ejectors or impulse nozzles were used and cross tunnels were made after every 300 meters for the emergency exit. Utility boxes are provided in the tunnels. The Advanced Traffic Management Control System is pressed into service for the twin tunnels.
1 Huge expenditure makes it
The total construction estimate of Mumbai Coastal Road is 13983.83 crores. This includes 9383.74 crores of construction cost and the incidental expenses.
1 ’First Time’ features of the project
The tunnel on the Coastal Road is the largest diameter tunnel (12.19 meters) made using the latest Tunnel Boring Machine (TBM). It was the first time in the nation that Saccardo impulse nozzles were used in the road traffic tunnels. It was again for the first time that the Single Pile Foundation was constructed for erecting the bridge. Similarly, the road bridges, the elevated roads, under passes, the covered tunnels, the under hills and under- sea tunnels and the green covers- all have been created in a single project. The shifting and survival of the corals in the project have all been successfully achieved.
This Coastal Road is going to save a lot of time and fuel and also overcome the traffic congestion problem going on for a number of decades in addition to the reduction of pollution. This will definitely make daily life comfortable for the Mumbaites and the Coastal Road is surely going to be instrumental in providing comfort to Mumbaikars.
Brij Kishor Jhawar
Regional Relation Officer
No comments:
Post a Comment